Kaunas–Klaipėda autostrada: kokie moto šalmo saugumo standartai aktualūs greitkeliuose?

Kaunas–Klaipėda autostrada – svarbiausias šalies greitkelis, kuris jungia du didžiuosius miestus ir kartu tampantis vienu intensyviausių motociklininkų maršrutų. Greitis iki 130 km/h, didelis transporto priemonių srautas ir dažnai permainingos oro sąlygos šį kelią paverčia tikru išbandymu net patyrusiems vairuotojams. 

Tokiose situacijose šalmas tampa ne tik stiliaus detale, bet ir gyvybės saugotoju. Neatsitiktinai kalbant apie saugumą vis dažniau minima ir platesnė apsauga. Moto apranga – motomafia.lt siūlomi sprendimai parodo, kad šalmas yra tik vienas iš viso komplekto, kuris užtikrina komfortą ir atsparumą pavojams.

Greitkeliai – didžiausias išbandymas šalmui

Pagal Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenis, Kaunas–Klaipėda autostrada kasdien pravažiuoja daugiau nei 20 tūkst. transporto priemonių. Intensyvus eismas reiškia ne tik nuolatinį vilkikų keliamą oro srautą, bet ir vibracijas, triukšmą bei papildomus rizikos faktorius. 

Greitkeliuose šalmas privalo atitikti ne žemesnius nei europinius standartus, nes tik taip užtikrinama, kad smūgio metu jis iš tikrųjų atliks savo funkciją.

Kokie standartai aktualiausi?

Europoje ir Lietuvoje pagrindinis saugumo rodiklis yra ECE 22.06 sertifikatas, įsigaliojęs nuo 2024 m. Jis nustato ne tik smūgių absorbcijos, bet ir rotacinių jėgų testus, kurie ypač svarbūs kritimo dideliu greičiu metu. Šalmas, atitinkantis ECE 22.06, laikomas tinkamu greitkeliams ir užtikrinančiu, kad vairuotojo galva bus apsaugota tiek nuo tiesioginių, tiek nuo sukamųjų traumų.

Be ECE standarto, rinkoje dar galima rasti DOT (dažniausiai JAV rinkai skirtų šalmų) bei SNELL sertifikatus. Pastarieji yra itin griežti ir dažniausiai taikomi sportiniams šalmams, tačiau jų pasirinkimas vis populiarėja ir tarp Lietuvos motociklininkų, dažnai važinėjančių magistralėmis.

Greitis, triukšmas ir aerodinamika

Važiuojant 120–130 km/h greičiu, oro pasipriešinimas tampa rimta problema. Blogai subalansuotas šalmas sukelia kaklo nuovargį, o ilgose kelionėse net gali lemti reakcijos sulėtėjimą, todėl važiuojantiems Kaunas–Klaipėda trasa rekomenduojami šalmai, testuoti vėjo tuneliuose, kurie sumažina vibraciją ir triukšmą.

ARAI MX-V EVO BATTLE YELLOW KROSINIS MOTO ŠALMAS

Triukšmo izoliacija yra dar vienas svarbus aspektas. Pagal Europos tyrimus, važiuojant 120 km/h greičiu, šalmo viduje triukšmo lygis gali siekti 95–100 decibelų, o tai prilygsta triukšmingai gamyklai. Ilgalaikis poveikis ne tik vargina, bet ir gali sukelti klausos sutrikimų.

Miestų ir regionų ypatumai

Skirtingos Lietuvos vietovės turi savo ypatumus, kurie daro įtaką šalmo pasirinkimui. Klaipėdos kryptimi dažnai pučia stiprūs šoniniai vėjai, todėl čia ypač svarbus šalmo stabilumas. Vilniaus motociklininkai, dažniau važinėjantys miesto ribose, gali apsieiti su universalesniais modeliais, bet išvykus į autostradą būtinas pilnai sertifikuotas integralinis šalmas. Šiaulių ir Panevėžio apylinkėse prie autostrados dažnai pasitaiko žvyro ar smulkių akmenukų, todėl rekomenduojami šalmai su ypač atspariais stiklų paviršiais.

Statistika apie avarijas

Europos kelių saugumo tarybos duomenimis, važiuojant greičiu virš 100 km/h, kokybiškas šalmas sumažina mirtinos galvos traumos riziką net 67 proc. Lietuvos kelių policijos tarnybos statistika rodo, kad 2023 m. greitkeliuose įvyko 126 eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo motociklai, ir net 80 proc. jų buvo susiję su nepakankama ar netinkama apsaugine įranga. Tai patvirtina, jog šalmo pasirinkimas nėra tik komforto, bet ir gyvybės klausimas.

Šalmas – būtina sąlyga saugiai kelionei greitkeliu

Kaunas–Klaipėda autostrada yra vienas sudėtingiausių kelių Lietuvoje motociklininkams: intensyvus eismas, dideli greičiai, oro sąlygų kaita ir šoniniai vėjai, todėl šalmo pasirinkimas čia tampa labai svarbus. ECE 22.06 standartas yra minimalus saugumo reikalavimas, o DOT ar SNELL sertifikatai užtikrina dar didesnę apsaugą. Tokiose kelionėse šalmas nėra tik detalė – tai investicija į gyvybę.